Wat zijn de taken van de ceremoniemeester?
Allereerst, wat is een ceremoniemeester?
Een ceremoniemeester speelt een belangrijke rol bij het plannen van de bruiloft. Deze persoon neemt een aantal taken op zich om het aanstaande bruidspaar te helpen voor hun grote dag.
Ook op de bruiloft is de ceremoniemeester erg belangrijk. Deze persoon is het aanspreek punt voor de gasten en zorgt ervoor dat alles soepel verloopt.
Deze rol wordt meestal aangenomen door iemand die een hele goede band heeft met het bruidspaar. Vaak kiezen bruidsparen ervoor om iemand te kiezen die houdt van plannen. Ook wordt er vaak gekozen voor iemand die goed tegen stress kan. De ceremoniemeester zal op de bruiloft zelf erg druk zijn. De ceremoniemeester hoeft natuurlijk niet precies in dit beeld te passen. Het is belangrijk dat jullie je samen goed voelen bij je keuzen.

Wat kun je van een ceremoniemeester verwachten?
De ceremoniemeester zal helpen om de droombruiloft van het bruidspaar te realiseren. Er wordt verwacht van een ceremonie meester dat de taken die deze persoon krijgt van het bruidspaar zorgvuldig zullen worden gedaan.
Eventueel het contact onderhouden met leveranciers. Ook zijn er dingen die de ceremoniemeester tijdens de bruiloft zelf moet doen zoals: het houden van overzicht tijdens de bruiloft. Het contact met trouwleveranciers tijdens de bruiloft. Ieder bruidspaar geeft andere taken aan hun ceremoniemeester. Overleg met het bruidspaar wat hun verwachtingen zijn voor je ja zegt tegen het bruidspaar om hun ceremoniemeester te zijn.
Taken voor de bruiloft:
De taken van de ceremoniemeester beginnen al ver voor de bruiloft. Plan daarom al ver voor de bruiloft begint een
aantal avonden in waarop jullie alles bespreken en de taken verdelen.

Speeches en stukjes
Jij hebt als ceremonie meester de leiding over eventuele speeches en stukjes van gasten. Zij zullen contact opnemen met jou of het mogelijk is om een speech of stukje te houden. Jij maakt hier als ceremoniemeester vervolgens een schema van. Het is belangrijk om van tevoren met het bruidspaar te overleggen hoe veel speeches of stukjes ze willen.
Het draaiboek maken voor de bruiloft
Het is verstandig om ook een avond te plannen waarin je met het bruidspaar bespreekt wat er in het draaiboek moet komen staan. Bijvoorbeeld de tijdsplanning waarin alle onderwerpen staan die gedaan worden op jullie bruiloft. Het is belangrijk dat het draaiboek erg gedetailleerd is waarin alle activiteiten en tijden staan. Houd er rekening mee dat onderdelen kunnen uitlopen.

Trouwkaarten versturen
De trouwkaarten worden vaak verstuurd door de ceremoniemeester.
Het bruidspaar heeft de gastenlijst gemaakt en de enveloppen geschreven met de namen erop
Een leverancier lijst maken
De ceremonie heeft een leverancier lijst nodig. Op deze lijst staan gegevens van de leveranciers die op de bruiloft aanwezig zijn.
Als je nog snel even wat moet vragen kan je snel de juiste mensen bereiken.
Taken op de bruiloft:
Het is jouw taak om alles op de bruiloft goed in de gaten te houden en in goede banen te leiden. Jij bent degene die tijdens de trouwdag ervoor zorgt dat alles volgens plan gaat.

Het aanspreek punt op de bruiloft
Leveranciers en gasten zullen op de trouwdag naar jou toe komen als ze vragen hebben. Zorg dat je alle belangrijke documenten, zoals draaiboek bij je hebt. Bespreek ook met het bruidspaar in hoeverre ze op de hoogte gehouden willen worden van eventuele problemen.
Het bijhouden van het draaiboek, speeches en stukjes
Jij hebt het draaiboek gemaakt dus je kent deze goed. Je gaat proberen je er zo goed mogelijk aan te houden. Je wil niet achterlopen op schema. Het is belangrijk om de speeches en stukjes in de gaten te houden. Ook jij hebt de eer om al deze bijzondere momenten aan te kondigen.

Alles op de juiste plek en tijd
Je zorgt ervoor dat alle spullen die nodig zijn ook daadwerkelijk op de juiste tijd en plek aanwezig zijn. Je deelt de corsages uit en zorgt dat iedereen op de juiste plek is. Als er foto’s gemaakt worden kun je de gasten begeleiden naar de fotograaf.
Op de feest locatie
Als er na de ceremonie nog een receptie feest of diner is. Dan is het handig als er een plek is waar het bruidspaar zich even kan opfrissen. Je zou met de locatie even kunnen overleggen of er een plek is waar dit kan.
Op het feest zijn er ook nog een aantal andere verantwoordelijkheden van de Ceremoniemeester:
Spreek van tevoren af hoelang de felicitaties mogen duren. Of dat er überhaupt wel handen geschud gaan worden, misschien wil het bruidspaar dit wel op een andere manier doen.
Er is een kans dat het bruidspaar niet gestoord wil worden op hun bruiloft als de gasten gaan. Plaats alvast een bordje bij het gastenboek met een leuke tekst erbij dat het bruidspaar de gasten bedankt.
Vraag aan een aantal gasten of ze het gastenboek willen invullen en houdt dit een beetje in de gaten als ceremoniemeester. Eventueel zou je hier ook andere gasten bij kunnen betrekken zodat je daar zelf niet de hele avond op hoeft te letten. Het is verstandig om met de locatie van het feest af te spreken waar de cadeaus van het bruidspaar gelaten mogen worden. Houdt dit af en toe in de gaten als ceremoniemeester. Vraag de fotograaf of er foto’s gemaakt zijn van de cadeautafel voor deze leeg gehaald wordt.
Taken na de bruiloft:
Je hebt het gedaan!!
Het bruidspaar heeft van elk moment kunnen genieten. Alles was in de puntjes perfect verzorgd en jij hebt daarbij geholpen. Er zijn nog een aantal taken die de ceremoniemeester ook na de bruiloft op zich kan nemen.

Versturen van bedankkaartjes
Het kan zijn dat het bruidspaar hun gasten nog een keer wil bedanken voor de aanwezigheid op hun bruiloft. Dit kan doormiddel van het versturen van een bedankkaartje. Het is jouw taak als ceremoniemeester om deze op de post te doen. Wat zijn de taken van de ceremoniemeester?
Foto’s verzamelen van gasten
Was het voor gasten mogelijk om zelf foto’s te maken op de bruiloft?
Daar zitten vast nog leuke foto’s tussen die het bruidspaar zou willen hebben. Jouw taak als ceremoniemeester is om deze foto’s te verzamelen en gasten te benaderen om deze naar je te sturen. Jij kan ze dan in mapjes doen. Deze kun je sorteren in bijvoorbeeld in ochtend aankleden, ceremonie (als hier foto’s gemaakt mogen worden) feest. De fotograaf stuurt natuurlijk nog professionele foto’s op, maar al die gekke foto’s van je gasten zijn superleuk.